ای دو جهان از قلمت یک رقم               بی رقمت لوح دو عالم عدم
در کف من مشــعل توفیق نه                   ره به نـهان خانه تحقیق ده

سخن دبیر علمی همایش

پژوهش در آموزش یا به تعبیری بهتر، آموزش پژوهی از اولویت های اصلی دانشگاه فرهنگیان است. این گفتمانی است که مسئولین دانشگاه فرهنگیان مطرح و همواره بر آن تأکید نموده اند. به اعتقاد ایشان، جریان بالندۀ پژوهشی دانشگاه فرهنگیان می تواند یک خلأ بزرگ پژوهشی در حوزۀ آموزش پژوهی در آموزش عالی کشور را پر نماید و زمینۀ توجه پژوهشگران را به این موضوع فراهم سازد. این از عهده دانشگاهی که به تربیت معلم فاخر می اندیشد بر می آید.

       در هر صورت، همۀ مسئولین دانشگاه فرهنگیان از درهم تنیدگی آموزشگری و پژوهشگری غافل نیستند و معتقدند که رسیدن به آموزشگری در سایۀ پژوهشگری اتفاق میافتد؛ این سخنی است که محور نظریه های بسیاری از متخصصین علوم تربیتی و مسئولین مرتبط با آن در دانشگاه فرهنگیان است. هم آنان  هویت حرفه ای اعضای هیئت علمی  دانشگاه را وابسته به امر پژوهش می دانند. یقیناً آموزش پژوهی و شکل گیری هویت اعضای هیئت علمی و دانشجومعلمان، زمانی تحقق پیدا میکند که گام هایی در عملی ساختن پژوهش در راستای آموزش برداشته شود. از جملۀ این گام ها، برگزاری همایشها، نشستها و کارگاه های آموزش پژوهی و تخصصی در رشته های مختلف است که خوشبختانه مسئولین امر، در این زمینه از هیچگونه کوششی دریغ نمی نمایند. برگزاری همایش ها، نشست ها و کارگاه های گوناگون آموزش پژوهی در سال های اخیر،  در غالب رشته های آموزشی دانشگاه نمونه هایی از این تلاش های مداوم است.

       با توجه به اهمیت امر پژوهش در آموزش و ظرفیت های بالقوه و بالفعل در دانشگاه فرهنگیان،  مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان همدان تصمیم دارد با حمایت دانشگاه ها و سایر مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی کشور، بستری مناسب برای عرضه تحقیقات و تلاش های عالمانه در زمینۀ مسائل آموزشی فراهم نماید و از این راه  فعالیت های پژوهشی را در زمینۀ دانش محتوا، آموزش و تولید و  احیای آن تعمیق بخشد. از سویی می دانیم که به تعبیر استادان فن - احیای آموزش نیاز به ایده پردازی و نظریه پردازی دارد که این امر جز با به میدان آمدن متخصصین تحقق نمی یابد  و بدیهی است که نمایاندن نظریه های متخصصین به وسیلۀ تدوین کتاب، برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی و از همه مهمتر به وسیلۀ مقالات علمی  اتفاق می افتد.

بنابراین دانشگاه فرهنگیان در نظر دارد تا با برگزاری سومین همایش ملی دانش موضوعی – تربیتی آموزش زبان و ادبیات فارسی  اهداف ذیل را دنبال نماید:

1. ایجاد فرصت برای نظرورزی و تعامل علمی میان صاحب نظران و به اشتراک‌گذاری دانش آموزش محتوا در آموزش زبان و ادبیات فارسی

2.  ایجاد فرصت برای تأمین و تولید دانش آموزش محتوا در آموزش زبان و ادبیات فارسی

3 . زمینه سازی برای جلب‌توجه جامعة علمی به ‌ضرورت تولید و اشاعة دانش آموزش محتوا در آموزش زبان و ادبیات فارسی.

4.  ایجاد فرصت برای رشد و بالندگی حرفه ای مدرسان و اعضای هیئت‌علمی در زمینة آموزش محتوا در آموزش زبان و ادبیات فارسی.

5. ارتقای علمی، افزایش انگیزه و القای ایده های جدید به افراد.

6. تقویت ارتباط دانشگاه و نیازهای جامعه.

7.  ساماندهی و نظام‌مند نمودن همایش‌ها با تقویت چرخه مدیریت دانش در کشور به‌منظور هم‌افزایی علمی.

با توجه به موضوعات تخصصی و سرفصل های رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی، محورها و موضوعات ذیل توسط کمیتۀ علمی همایش مطرح گردیده است. هدف این است که برنامه ریزی،  شیوه ها، راهبردها و طراحیه ای ارزنده ای  جهت آموزش موضوعات مزبور ارائه شود و از این راه، دانش محتوای قابل توجهی در دسترس آموزشگران عرصۀ زبان و ادبیات فارسی قرار گیرد؛ امید که روزبه روز شاهد بالندگی و اعتلای زبان فارسی و فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم باشیم. 

محورهای همایش

اصول برنامه‌ریزی درسی در آموزش زبان و ادبیات فارسی

الگوهای تدوین برنامه های درسی مرتبط با آموزش محتوا در آموزش زبان و ادبیات فارسی

الگوهای جهانی برای آموزش محتوا در آموزش زبان و ادبیات فارسی

الگوهای تدریس برای آموزش محتوا در آموزش زبان و ادبیات فارسی

راهبردهای تدریس در آموزش زبان و ادبیات فارسی

طراحی آموزشی در آموزش زبان و ادبیات فارسی

طراحی واحد یادگیری در آموزش زبان و ادبیات فارسی

نظریه‌های یادگیری در آموزش زبان و ادبیات فارسی

ارزشیابی، آزمون‌های تحصیلی، آزمون‌سازی در آموزش زبان و ادبیات فارسی

کاربرد رسانه و فناوری‌های نوین  اطلاعات و محتواهای چندرسانه‌ای  در آموزش زبان و ادبیات فارسی

آموزش زبان فارسی در بسترهای مجازی با توجه به بحران کرونا و چالش‌های دستور خط فارسی

الگوهای جهانی و الگوهای تدریس برای آموزش محتوا در  آموزش زبان و ادبیات فارسی

نقش پژوهش های معلم محور (اقدام پژوهی، درسپژوهی، روایتپژوهی) در آموزش زبان و ادبیات فارسی

نقش کارورزی در آموزش زبان و ادبیات فارسی و آسیب‌شناسی کارورزی

مطالعات میان‌رشته‌ای در آموزش زبان فارسی

اخلاق حرفه‌ای، صلاحیت های حرفه ای، تجربه های خاص حرفه ای، فلسفۀ معلمی و نقش اجتماعی معلم  در آموزش زبان و ادبیات

آموزش رشته زبان و ادبیات فارسی با استفاده از سایر محیط های یادگیری (گردشگری علمی، موزه و ...)

موضوعات تخصصی زبان و ادبیات فارسی

آموزش و جریان شناسی متون نثر تاریخی، تعلیمی، داستانی، عرفانی و معاصر

آموزش و جریان شناسی متون نظم حماسی، غنایی، تعلیمی، عرفانی و معاصر

بلاغت کاربردی، نقد ادبی، تاریخ ادبیات و سبک شناسی

 نقد سرفصل‌های دروس رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی

ساخت‌واژه،  شیوه‌های واژه‌گزینی و ساخت دستوری زبان فارسی

آموزش نگارش خلاق،  نگارش علمی و  راهبردهای آموزش خلاقیت زبانی و ادبی

آموزش مهارت‌های خواندن، نوشتن، گفتن و شنیدن

آموزش ادبیات کودکان و نوجوانان

روش‌شناسی، روش‌های پژوهش و روش‌های تدریس 

آسیب‌شناسی آموزش و پژوهش ادبی در دانشگاه و گسست نسل نو از میراث‌های ادبی کهن و نو

ایجاد  التذاذ  به‌وسیلۀ متون ادبی  یا نقش ادبیات در گسترش آموزش زبان فارسی